Stationsplein
Stationsgebied
Het Stationsplein verbindt station Utrecht Centraal en winkelcentrum Hoog Catharijne met de historische binnenstad van Utrecht. Voetgangers hebben op het plein en op de routes ernaartoe ruim baan. Het Stationsplein heeft een blikvanger: het bollendak. Maar het plein is zelf ook een dak: van de grootste fietsenstalling ter wereld die onder het plein ligt. De ronde glazen trappenhuizen die uit het Stationsplein steken, leiden je rechtstreeks de stalling in.
Projectomschrijving
Status project
In gebruik
Opdrachtgever | Gemeente Utrecht |
---|---|
Architect | Ector Hoogstad Architecten, in samenwerking met Buro Sant en CO (landschapsontwerp) en Royal Haskoning (engineering) |
Aannemer | BAM Infra regio Civiel en BAM Bouw en Techniek |
Stationsplein | |
Glazen balustraden | 600 m1 |
Dakbedekking | 6.870 m2 |
Drainage laag | 7.000 m2 |
Lijngoten | 465 m1 |
Natuursteen plein afwerking | 5.720 m2 |
Bestrating | 1.390 m2 |
Boombakken | 9 st |
Putten | 40 st |
Verlichtingsmasten | 21 st |
Verlichting in elementen | 108 st |
Gras | 625 m2 |
Grootste fietsenstalling ter wereld
Het Stationsplein ligt boven het straatniveau. Onder het plein is plaats voor 12.500 fietsen in de grootste fietsenstalling ter wereld. Het eerste deel met 6000 plekken opende augustus 2017, en in oktober van dat jaar kwamen er nog eens 1500 plekken bij. Augustus 2019 ging het tweede deel van de fietsenstalling open. Dat betekende nog eens 5.000 extra fietsparkeerplekken. In de stalling ligt een doorgaand fietspad dat het Smakkelaarsveld en de Moreelsehoek met elkaar verbindt.
Op het plein is ruimte voor mensen, groen én bomen. Daaromheen vind je winkels en horeca. Vanaf het plein loop je Hoog Catharijne in. Met roltrappen, trappen en liften kom je op het straatniveau. Boven het plein zie je het doorzichtig bollendak dat rust op 7 pilaren. De bollen zijn eigenlijk lichtgewicht ballonnen van een speciale folie, ontwikkeld in de ruimtevaarttechnologie. Bollen van hard kunststof of glas zouden te zwaar zijn om zo’n groot licht dak te kunnen maken. Die grote ballonnen zijn gevuld met lucht. En de luchtdruk wordt op peil gehouden met kleine elektromotoren.
De straten van en naar het plein, de Smakkelaarshoek en Moreelsehoek, zijn breed. Ook hier hebben voetgangers, fietsers, winkels en horeca de ruimte. Dit zorgt voor een vloeiende overgang tussen plein en de rest van de stad. Hulpdiensten komen makkelijk bij Utrecht Centraal en Hoog Catharijne via een hellingbaan.
Het voorlopig ontwerp is in mei 2012 vastgesteld, het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan in december 2012. Het definitief ontwerp is in juni 2013 vastgesteld. Juli 2014 is de bouw van het Stationsplein begonnen. Het eerste deel van het Stationsplein ging open in 2018, het volgende deel in mei 2019.
De bouw van het Stationsplein en de Stationspleinstalling zijn met elkaar verbonden. Het dak van de stalling is de vloer van het plein. Hieronder een verzameling van 5 jaar bouwen in 2 minuten.