Stationsplein en bollendak
Stationsplein en bollendak

Stationsplein

Stationsgebied

Het Stationsplein verbindt station Utrecht Centraal en winkelcentrum Hoog Catharijne met de historische binnenstad van Utrecht. Voetgangers hebben op het plein en op de routes ernaartoe ruim baan. Het Stationsplein heeft een blikvanger: het bollendak. Maar het plein is zelf ook een dak: van de grootste fietsenstalling ter wereld die onder het plein ligt. De ronde glazen trappenhuizen die uit het Stationsplein steken, leiden je rechtstreeks de stalling in.

Stationspleinstalling
Stationspleinstalling
Stationspleinstalling
Stationspleinstalling
Stationsplein
Stationsplein
Stationsplein
Stationsplein

Projectomschrijving

Status project

In gebruik

Feiten & cijfers
Opdrachtgever Gemeente Utrecht
Architect Ector Hoogstad Architecten, in samenwerking met Buro Sant en CO (landschapsontwerp) en Royal Haskoning (engineering)
Aannemer BAM Infra regio Civiel en BAM Bouw en Techniek
Stationsplein
Glazen balustraden 600 m1
Dakbedekking 6.870 m2
Drainage laag 7.000 m2
Lijngoten 465 m1
Natuursteen plein afwerking 5.720 m2
Bestrating 1.390 m2
Boombakken 9 st
Putten 40 st
Verlichtingsmasten 21 st
Verlichting in elementen 108 st
Gras 625 m2


Grootste fietsenstalling ter wereld

Het Stationsplein ligt boven het straatniveau. Onder het plein is plaats voor 12.500 fietsen in de grootste fietsenstalling ter wereld. Het eerste deel met 6000 plekken opende augustus 2017, en in oktober van dat jaar kwamen er nog eens 1500 plekken bij. Augustus 2019 ging het tweede deel van de fietsenstalling open. Dat betekende nog eens 5.000 extra fietsparkeerplekken. In de stalling ligt een doorgaand fietspad dat het Smakkelaarsveld en de Moreelsehoek met elkaar verbindt. 

Op het plein is ruimte voor mensen, groen én bomen. Daaromheen vind je winkels en horeca. Vanaf het plein loop je Hoog Catharijne in. Met roltrappen, trappen en liften kom je op het straatniveau. Boven het plein zie je het doorzichtig bollendak dat rust op 7 pilaren. De bollen zijn eigenlijk lichtgewicht ballonnen van een speciale folie, ontwikkeld in de ruimtevaarttechnologie. Bollen van hard kunststof of glas zouden te zwaar zijn om zo’n groot licht dak te kunnen maken. Die grote ballonnen zijn gevuld met lucht. En de luchtdruk wordt op peil gehouden met kleine elektromotoren.


De straten van en naar het plein, de Smakkelaarshoek en Moreelsehoek, zijn breed. Ook hier hebben voetgangers, fietsers, winkels en horeca de ruimte. Dit zorgt voor een vloeiende overgang tussen plein en de rest van de stad. Hulpdiensten komen makkelijk bij Utrecht Centraal en Hoog Catharijne via een hellingbaan. 

Het voorlopig ontwerp is in mei 2012 vastgesteld, het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan in december 2012. Het definitief ontwerp is in juni 2013 vastgesteld. Juli 2014 is de bouw van het Stationsplein begonnen. Het eerste deel van het Stationsplein ging open in 2018, het volgende deel in mei 2019. 

De bouw van het Stationsplein en de Stationspleinstalling zijn met elkaar verbonden. Het dak van de stalling is de vloer van het plein. Hieronder een verzameling van 5 jaar bouwen in 2 minuten.