Stadskantoor
Stadskantoor

Stadskantoor

Stationsgebied

Status project

Opgeleverd in 2014


Het stadskantoor is het centrale punt waar inwoners van Utrecht terecht kunnen voor bijna alle gemeentelijke diensten en producten. Het gebouw staat aan de westkant van het station naast de stationsingang van het Jaarbeursplein. Met het stadskantoor in het Stationsgebied is de gemeente beter zichtbaar, vindbaar en bereikbaar.

Hal station loopt door tot onder stadskantoor, juli 2014
Hal station loopt door tot onder stadskantoor, juli 2014
Hal stadskantoor december 2014
Hal stadskantoor december 2014
Juni 2013
Juni 2013
Stadskantoor, 13 juli 2012
Stadskantoor, 13 juli 2012
De drie kernen van het stadskantoor, 10 november 2011
De drie kernen van het stadskantoor, 10 november 2011
Stadskantoor verdieping 13, 31 oktober 2011
Stadskantoor verdieping 13, 31 oktober 2011
Stadskantoor, 26 oktober 2011
Stadskantoor, 26 oktober 2011
Juni 2013
Juni 2013
Stadskantoor, 20 oktober
Stadskantoor, 20 oktober
Bouw 2e kern Stadskantoor, 11 oktober 2011
Bouw 2e kern Stadskantoor, 11 oktober 2011
Eerste kern Stadskantoor, 29 september 2011
Eerste kern Stadskantoor, 29 september 2011
Bouw Stadskantoor, 15 september 2011
Bouw Stadskantoor, 15 september 2011
Bouwterrein Stadskantoor, 15 april 2011
Bouwterrein Stadskantoor, 15 april 2011
Stadskantoor
Stadskantoor
Stadskantoor
Stadskantoor
Stadskantoor
Stadskantoor

Projectomschrijving

Status project

In gebruik

Feiten & cijfers
Opdrachtgever Gemeente Utrecht
Projectontwikkelaar NS Stations
Architect Dirk Jan Postel van het Rotterdamse architectenbureau Kraaijvanger met Christian Müller
Aannemer Boele & van Eesteren en G&S Bouw
Hoogte Hoogste punt: antenne op zuidtoren 98.08m; rand gevel: 93.11m NAP.
Oppervlakte 65.000 m2
Aantal werkplekken 2.500
Aantal fietsparkeerplekken 2.200
Aantal parkeerplekken voor bedrijfsauto's 160

Het nieuwe kantoor biedt onderdak aan meerdere gemeentelijke organisatieonderdelen, die verdeeld waren over verschillende locaties in de stad. Ook het college van burgemeester en wethouders is verhuisd naar het Stadskantoor. Het is de bedoeling dat de samenwerking tussen de afdelingen verbetert doordat zij vanuit één gebouw werken. In het nieuwe gebouw zijn 2.500 werkplekken. Omdat een deel van de medewerkers in deeltijd werkt en omdat medewerkers geen vaste werkplek meer hebben, is dat voldoende voor in totaal zo'n 3.000 medewerkers.

Het Stadskantoor is zo ontworpen dat het zo min mogelijk CO2 uitstoot. In alle aspecten van het gebouw zijn duurzame keuzes gemaakt; Zo zie je bovenop het dak van beide torens een gele ombouw. Dit is de warmte koude opslag. Deze voert warm of juist kouder water af en aan en zorgt voor warmte in de winter en koelte in de zomer. Op het tussenstuk tussen de beide torens zijn vetplantjes geplant en het hele gebouw is voorzien van drielaags glas. Dit zorgt voor een goede isolatie. De gevel van de Noordtoren bevat 260 zonnepanelen met een oppervlakte van 661 m2. Op het dak staan nog eens 30 m2 panelen. Deze maatregelen hebben er voor gezorgd dat het Stadskantoor het energielabel A+ heeft gekregen.

In september 2010 is gestart met de voorbereidende werkzaamheden aan het Stadskantoor. Als eerste is de bestrating van het voormalige parkeerterrein verwijderd, daarna is de bodem gesaneerd (archeologisch onderzoek en het aanbrengen van damwanden ten behoeve van een grondwaterdichte bouwput). De daadwerkelijke bouw van het Stadskantoor startte in april 2011. Hiervoor gingen er zo'n 360 funderingspalen de grond in. Drie betonnen kernen die het gebouw stevigheid geven, zijn door middel van een glijbekisting gebouwd. Vervolgens is er in 2012 gewerkt aan de staalconstructie en de vloeren van alle 21 etages.

Op 30 mei 2014 is het gebouw opgeleverd. Sinds 7 oktober 2014 is het pand open voor bezoekers.

Onderstaande filmpjes geven je een impressie hoe het Stadskantoor er van binnen en van buiten ziet: van de publiekshal tot de flexibele werkplekken, de vergaderzalen en het restaurantplaza. In het bovenste filmpje zie je Albert Hutschemaekers (directeur Projectorganisatie Stationsgebied) en Louke Vissers (Voormalig directeur Publiekszaken) die vertellen over het belang van het nieuwe centrale kantoor voor de ontwikkelingen in het Stationsgebied Utrecht en de dienstverlening aan de stad.