Smakkelaarsveld
Stationsgebied
Het Smakkelaarsveld verandert de komende jaren in het Smakkelaarspark. Straks staan hier drie gebouwen midden in een groen park waar je even kunt ontsnappen aan de hectiek van de stad. Er komen in totaal 167 woningen in het Havengebouw en Parkgebouw. Ook komt er een kantoorgebouw, het Kadegebouw. We sluiten de Leidse Rijn weer aan op de singel en bouwen twee bruggen zodat het Smakkelaarspark goed bereikbaar is.
Projectomschrijving
Status project
In uitvoering
Drie bouwfases
Het Smakkelaarsveld ligt in een complexe bouwomgeving: naast het spoor, bovenop een bus- en trambaan, veel hoogteverschillen en veel kabels en leidingen onder de grond. Het project is daarom opgesplitst in drie bouwfases:
1. De bouw van de tramoverkluizing en voorzien van een groene afwerking middels hydroseeding
2. De bouw van de drie gebouwen óp de overkluizing (2024/2025/2026)
3. De realisatie van het park en de Leidse Rijn (2026)
Hallo computer
Voordat de architecten gingen ontwerpen, is met computersimulaties gekeken hoe de ruimte het beste ingericht kon worden. Het doel was om een gezond park met woningen te maken waar zo weinig mogelijk hinder van wind en geluid is en zo veel mogelijk zonlicht. Dit op een locatie waar dat niet vanzelfsprekend is.
De stad en de plek
In september 2017 startte de gemeente het participatietraject: twee dagen was iedereen welkom om een bakkie te komen drinken op het Smakkelaarsveld en te vertellen waarom hij/zij straks naar het Smakkelaarsveld zou (willen) komen. Daarna volgden nog meer bijeenkomsten. Er is een plaatje van het proces gemaakt. De uitkomsten van de participatie zijn samengevat in de leidraad. Hierin is de toekomstige identiteit van deze plek vastgelegd.
Randvoorwaarden voor een complexe plek
In 2017/2018 maakten drie partijen een plan voor deze complexe plek. In de voorselectie hadden ze nog geen plan; ze werden uitgekozen op hun vermogen tot samenwerken. De gemeenteraad gaf een aantal randvoorwaarden mee voor de ontwikkeling van het Smakkelaarsveld:
- het water van de Leidse Rijn moest terugkomen met ruimte voor wonen en veel groen;
- De aanleg van de Leidsche Rijn en van de openbare ruimte moest worden betaald van de opbrengsten van woningen;
- Het Smakkelaarsveld moest goed verbonden worden met de omgeving en duurzaam en hoogwaardig worden ontwikkeld.
In september 2018 is het winnende plan gepresenteerd: Het oog van de orkaan, door ontwikkelaar Lingotto en partners.
Achter de schermen
In december 2021 tekenden de gemeente en ontwikkelaar Lingotto de contracten. Start bouw werd gepland voor 2022 maar dat liep anders. Mede door de oorlog in Oekraïne stegen de bouw- en energiekosten zo erg dat de bouw niet kon starten. Begin 2024 stelde de gemeente een voorlopige bijdrage beschikbaar om het project op gang te houden. Lingotto krijgt dit bedrag alleen als aan het einde blijkt dat er nog steeds een tekort op het project zit.
De voorbereidingen voor de geplande start bouw zijn inmiddels in volle gang. Er is een aannemer, de omgevingsvergunning is verleend, de woningen en kantoren zijn in de verkoop en er wordt gepuzzeld om netcongestie (dat is als de vraag naar het transport van elektriciteit groter is dan het aanbod) op te lossen.
Voorbereidende werkzaamheden en hinder
Vooruitlopend op de daadwerkelijke start van de bouw zijn er voorbereidende werkzaamheden op het Smakkelaarsveld. We proberen de hinder zoveel mogelijk te beperken maar de omgeving en OV-reizigers zullen de komende jaren de impact van het project hoe dan ook voelen. Hieronder een overzicht met de te verwachten hinder.
Hinder voor de omgeving
- 7 oktober t/m december 2027: het voetpad tussen de Smakkelaarskade en Leidseveer is afgesloten in verband met de veiligheid rondom de bouw. Er is een omleiding ingesteld.
- 21 oktober t/m vrijdag 8 november: aanleg mantelbuis
Deze mantelbuis is nodig voor de nutsvoorzieningen van de nieuwe gebouwen. - 21 t/m 25 oktober: saneren grond
- 28 oktober t/m 20 december: bouwrijp maken van het bouwterrein
- 2 december t/m maart 2025: heiwerkzaamheden
Hinder voor OV-reizigers
Onregelmatige hinder tot zomer 2025:
- 1. 28 oktober t/m 1 november: vanwege het verleggen van de HOV baan rijden er minder bussen, de tram rijdt normaal. De reistijd van bussen vanaf Utrecht Centraal Station richting Centrum is iets langer. De reistijd van Centrum richting station is normaal.
2. 2, 3 en mogelijk 4 december: er is een aangepaste dienstregeling.
3. December 2024 – zomer 2025: in deze periode is er op maximaal 24 dagen (data nog niet bekend) een aangepaste dienstregeling met minder openbaar vervoer en langere reistijden.
Vaste hinder gedurende 1.5 jaar ná de zomer 2025:
- Op maandagen rijden er geen bussen en trams over het Smakkelaarsveld. Tramreizigers kunnen voor de trams richting Utrecht Science Park opstappen op CS Centrumzijde. Reizigers voor Nieuwegein en IJsselstein stappen op de tram aan de Jaarbeurszijde.
- Bussen rijden op maandagen om via de Daalsetunnel en rijden een afgeschaalde dienstregeling. Gedurende 14 weken geldt dit voor twee dagen per week: de maandag plus een andere weekdag.